Αρχική > Uncategorized > Η επανεκκίνηση της Ελληνικής Βιομηχανίας: Οι παράμετροι της Παραγωγικής Ανασυγκρότησης

Η επανεκκίνηση της Ελληνικής Βιομηχανίας: Οι παράμετροι της Παραγωγικής Ανασυγκρότησης

Αύγουστος 24, 2015 Σχολιάστε Go to comments

 

Ομιλία του Γιάννη Τόλιου, Γ.Γ.Βιομηχανίας του ΥΠΑΠΕΝ, στον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος

Θεσσαλονίκη, 26 Ιουνίου 2015

Κύριε πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το ΣΒΒΕ για την πρόσκληση συμμετοχής στη σημερινή πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση και να ευχηθώ εξ’ αρχής καλή επιτυχία στις εργασίες της.
Η εκδήλωση σας έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή. Η χώρα προσπαθεί να συνέλθει από μια βαθιά και μακροχρόνια κρίση, η οποία έχει οδυνηρές συνέπειες στον ελληνικό λαό και συνολικά στην οικονομία. Οι υφεσιακές πολιτικές που εφαρμόστηκαν την τελευταία πενταετία, με κυρίαρχα χαρακτηριστικά τη βίαιη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων, την εκρηκτική ανεργία, την αναποτελεσματική λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, τα χιλιάδες «λουκέτα» επιχειρήσεων, τη σοβαρή συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης και τη μείωση του εθνικού εισοδήματος, εντείνουν τα κρισιακά αδιέξοδα της ελληνικής κοινωνίας.
Η σημερινή κυβέρνηση καλείται να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα στην οικονομία, να προχωρήσει στην επανεκκίνηση και στην ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της χώρας. Μιλάμε για μια νέα αρχή που χρειάζεται να επαναπροσδιοριστούν τα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης, έχοντας ως αφετηρία την ενίσχυση της «ενεργού ζήτησης», καταναλωτικής και επενδυτικής, ιδιωτικής και δημόσιας. Σε αυτόν τον δρόμο η βαριά σκιά του χρέους, οι πιέσεις και εκβιασμοί των υπερεθνικών «θεσμών», δημιουργούν μεγάλες δυσκολίες.
Και σε αυτό το σημείο επιτρέψτε μου επί τη ευκαιρία να σημειώσω τα εξής. Δεν κατανοώ τις επικλήσεις πολιτικών και κοινωνικών φορέων στην κυβέρνηση, να υπογράψει άμεσα ότι μας ζητούν οι «θεσμοί, στο όνομα ότι δεν αντέχει άλλο η οικονομία. Όμως αυτό δεν κάναμε τα τελευταία πέντε χρόνια; Πιστεύει κανείς ότι με συνέχιση των υφεσιακών πολιτικών θα βγούμε από την κρίση; Πιστεύει κανείς ότι χωρίς ρύθμιση του χρέους μπορεί να πραγματοποιηθεί ουσιαστική επανεκκίνηση της οικονομίας και η παραγωγική ανασυγκρότηση;
Αγαπητοί κυρίες και κύριοι
Η ελληνική κοινωνία πρέπει να επιβιώσει και θα το πετύχει θέτοντας στο επίκεντρο τα άμεσα και μακροπρόθεσμα συμφέροντα της χώρας και του ελληνικού λαού, τις κοινωνικές ανάγκες και την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας για τις σημερινές και μέλλουσες γεννιές.

1. Η βιομηχανική πολιτική ξανά στο επίκεντρο
Το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και ειδικότερα η Γ.Γ. Βιομηχανίας, δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στον τομέα εκείνο που έχει πληγεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο από την κρίση: τη Μεταποίηση. Σε αυτόν αποκρυσταλλώνονται με μεγαλύτερη σαφήνεια, οι συνέπειες των μνημονιακών πολιτικών των προηγούμενων χρόνων. Στην ουσία οι κυρίαρχες πολιτικές, άφησαν τη βιομηχανία κυριολεκτικά στην τύχη της, παρόλο που είναι τομέας στρατηγικής σημασίας για την έξοδο από την κρίση. Αξίζει να θυμίσουμε ότι ο «πολλαπλασιαστής» προστιθεμένης αξίας και νέων θέσεων εργασίας, είναι μεγαλύτερος από ότι συνήθως σε άλλους τομείς της οικονομίας. Αυτός είναι και ο βαθύτερος λόγος που δίνουμε έμφαση στο ρόλο της Μεταποίησης.
Το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και ιδιαίτερα η Γ.Γ. Βιομηχανίας, διαμορφώνουν -αυτό το διάστημα- τον κατάλληλο στρατηγικό σχεδιασμό, με μακροπρόθεσμη προοπτική, ώστε να προχωρήσουν άμεσα και αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της ελληνικής βιομηχανίας. Μιλάμε για μια «νέα» βιομηχανική πολιτική, παρ’ ότι ο όρος «νέα» έχει πολυχρησιμοποιηθεί και μάλιστα με διαφορετικό περιεχόμενο.!
Ωστόσο επιμένουμε στον όρο «νέα», γιατί συνδέεται με τον στόχο της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Μια διαδικασία που φαντάζει δύσκολη, καθώς οι κυρίαρχες πολιτικές τα προηγούμενα χρόνια με τα Μνημονιακά μέτρα, εγκατέλειψαν τη βιομηχανία και την άφησαν να απαξιωθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία πέντε (5) χρόνια η απασχόληση μειώθηκε κατά 43%, και η συμμετοχή της στο εθνικό ΑΕΠ βρέθηκε κάτω από το 9%, δεκάδες χιλιάδες ΜμΕ έκλεισαν, μαζί και μεγάλες, ενώ χιλιάδες βρίσκονται στο «κόκκινο» όπως οι περισσότερες χαλυβουργίες. Το παράδειγμα της χαλυβουργίας «Hellenic Steel» στη Θεσσαλονίκη είναι χαρακτηριστικό. Χθες το βράδυ είχα συνάντηση με τους εργαζόμενους και το Σωματείο οι οποίοι ένα χρόνο τώρα παραμένουν άνεργοι και συζητήσαμε τρόπους επανεκκίνησης της επιχείρησης.
Ασφαλώς η υποβάθμιση της Βιομηχανίας δεν αποτελεί αποκλειστικά Ελληνικό φαινόμενο. Συνδέεται με τη γενικότερη κατεύθυνση της ΕΕ τις τελευταίες δεκαετίες, που θεώρησε σημαντικότερη την υποστήριξη άλλων τομέων της οικονομίας, όπως το χρηματοπιστωτικό λόγω των υψηλότερων αποδόσεων, οι οποίες ωστόσο ήταν πλασματικές και λειτούργησαν παρασιτικά προς την πραγματική οικονομία.
Οι επιλογές αυτές δημιούργησαν τις γνωστές Χ/Π «φούσκες» που συνέβαλαν καθοριστικά στην οξύτητα της κρίσης. Τώρα, η ΕΕ έρχεται και επαναφέρει στο προσκήνιο τη σημασία της βιομηχανικής πολιτικής, θέτοντας ως στόχο τη συμμετοχή της στο ΑΕΠ από 16% που είναι σήμερα, στο 20% ως το 2020. Η Ελλάδα έχει να κάνει το διπλάσιο δρόμο σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ.

2. Άξονες της «νέας» βιομηχανικής πολιτικής
Α) Αύξηση της Απασχόλησης, μείωση της Ανεργίας
Βασική προτεραιότητά μας η στήριξη της απασχόλησης και ο περιορισμός της ανεργίας. Κεντρική επιλογή για τόνωση της παραγωγής και απασχόλησης είναι η τόνωση της «ενεργού ζήτησης» (καταναλωτικής-επενδυτικής, ιδιωτικής-δημόσιας). Την κατάρρευση της εσωτερικής αγοράς τη βίωσαν έντονα οι Βιομηχανίες της Βόρειας Ελλάδας, βλέποντας τις πωλήσεις τους να εξανεμίζονται, μέσα σε λίγα χρόνια.
Ταυτόχρονα, η επιλογή αυτή θέτει στο επίκεντρο την αξιοποίηση του μεγαλύτερου συγκριτικού πλεονεκτήματος της χώρας: το επιστημονικό της δυναμικό το οποίο αυτή τη στιγμή φυλλοροεί στο εξωτερικό. Επίσης με το κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων έχουν βγει στην ανεργία στελέχη επιχειρήσεων και έμπειρο δυναμικό στον τομέα του «επιχειρείν». Η ΓΓ Βιομηχανίας στα πλαίσια του προγράμματος ΕΠΑΝΕΚ του νέου ΕΣΠΑ 2014-20, έχει επεξεργαστεί ειδικό πρόγραμμα στήριξης πρωτοβουλιών αξιοποίησης εμπειρίας στελεχών και πρώην επιχειρηματιών στον τομέα της Μεταποίησης, καθώς και σε άλλους κλάδους της πραγματικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τις θετικές εμπειρίες από άλλες χώρες (πχ. Γαλλία)
Β) Φορείς βιομηχανικής ανάπτυξης και «επιχειρείν.
Συχνά η «επιχειρηματικότητα» ταυτίζεται με το ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο με βάση την ιστορική εμπειρία το «επιχειρείν» είναι πολύμορφο. Μιλώντας συνοπτικά είναι ιδιωτικό, δημόσιο και κοινωνικό, καθένα με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Αλλά και το ιδιωτικό «επιχειρείν» δεν είναι ομοιόμορφο κοινωνικά. Διακρίνεται σε ΠμΕ, σε ΜμΕ (95% των ελληνικών επιχειρήσεων), σε μεγάλες επιχειρήσεις και σε πολύ μεγάλες που συνήθως είναι επιχειρηματικοί όμιλοι και τέλος τις ξένες πολυεθνικές εταιρίες.
Από την άλλη ο ρόλος των δημοσίων επιχειρήσεων παραμένει σημαντικός σε κρίσιμους τομείς, όπως επίσης και η δημιουργία επιχειρήσεων «κοινωνικής-αλληλέγγυας» οικονομίας (συνεταιρισμοί, κοινοπραξίες, αυτοδιαχειριζόμενες επιχειρήσεις κά), οι οποίες μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη διαδικασία παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας.
Γ) Οριζόντιες ή τομεακές/κλαδικές πολιτικές
Μιλώντας για τις μορφές στήριξης του «επιχειρείν», ερχόμαστε στο ζήτημα των οριζόντιων και τομεακών/κλαδικών μέτρων. Οι οριζόντιες πολιτικές ακόμα κι αν έχουν κάποια πλεονεκτήματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στην κινητοποίηση του πολύμορφου δυναμικού του «επιχειρείν». Για υπέρβαση ή τουλάχιστον περιορισμό της ανισόμετρης ανάπτυξης που δημιουργεί η αγορά, χρειάζονται τομεακές και κλαδικές πολιτικές (άμεσες ή έμμεσες, στοχευμένες ή επιλεκτικές, ευέλικτης εξειδίκευσης ή έξυπνης εξειδίκευσης …που είναι τελευταία της μόδας).
Να σημειωθεί ότι οι στρατηγικές αυτές, θα μπορέσουν μεταξύ άλλων να συμβάλουν στην υπέρβαση των δυσκολιών επίτευξης «οικονομιών κλίμακας» εκ μέρους των ΜμΕ, μέσω δικτυώσεων, συνεργειών και δημιουργίας clusters.
Δ) Νέες τεχνολογίες – καινοτομία. Παραδοσιακοί – νέοι κλάδοι
Συχνά υπό μορφή διλήμματος τίθεται το ερώτημα. Παραδοσιακοί ή νέοι κλάδοι. Καινοτομίες και αλλαγή παραγωγικού προτύπου ή διατήρηση του υπάρχοντος; Πρωταρχικό κατά τη γνώμη μας είναι να δούμε την παραγωγή με όρους κάλυψης κοινωνικών αναγκών. Στη βάση αυτής της αρχής, αξιολογείται ως επιβεβλημένη η διατήρηση και ανάπτυξη ορισμένων παραδοσιακών κλάδων, με τις αναγκαίες ασφαλώς καινοτομίες ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι. Ιδιαίτερα σε παραδοσιακούς κλάδους με μεγάλες επιχειρήσεις και πολυάριθμο εργατικό δυναμικό, πρέπει να εξεταστούν κατάλληλες μορφές στήριξης, ώστε να διατηρηθούν τουλάχιστον οι θέσεις εργασίας.
Από την άλλη χρειάζεται, μέσα από προγράμματα κυρίως του νέου ΕΣΠΑ, να στηριχτούν πρωτοβουλίες και δράσεις, με στόχο την ενίσχυση της καινοτομίας, ανάπτυξης συνεργειών μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών κέντρων, για δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων (Start Ups) και νέων θέσεων εργασίας. Η ΓΓΒ έχει δημιουργήσει ειδική ψηφιακή πλατφόρμα (Start-Up-Greece), για να διευκολύνει την ενημέρωση και την επαφή επιχειρήσεων και φορέων, ερευνητικών κέντρων και επιστημόνων.
Ε) Ανταγωνιστικότητα – Εξωστρέφεια – Παραγωγικότητα
Σταθερά προβάλλεται τα τελευταία χρόνια, ότι η ανταγωνιστικότητα και η εξωστρέφεια πρέπει να είναι ο βασικός άξονας της αναπτυξιακής πολιτικής. Αξιολογούμε πως, μαζί με την απασχόληση, στο επίκεντρο οφείλουμε να θέσουμε την παραγωγικότητα και το συνυπολογισμό του συνόλου των παραγόντων διαμόρφωσης της ανταγωνιστικότητας (δομή αγοράς, δίκτυα, συναλλαγματικής πολιτικής κά), πολύ περισσότερο όταν στη ζωή έχει αποδειχθεί ότι το εργατικό κόστος δεν αποτελεί τον κρισιμότερο παράγοντα ενίσχυση της. Ο «ανηφορικός» δρόμος της ανταγωνιστικότητας είναι ελπιδοφόρος και όχι ο «κατηφορικός».!
Σε σχέση, με την εξωστρέφεια, κατά τη γνώμη μας δεν έχει πάντα θετικό πρόσημο, αλλά μόνο στο βαθμό που συνδέεται με προϊόντα υψηλής προστιθεμένης αξίας -και όχι απλά εξαγωγή ακατέργαστων πρώτων υλών- και να συνοδεύεται με την ανάπτυξη ισότιμων και αμοιβαία επωφελών διεθνών οικονομικών σχέσεων με όλες τις χώρες, ιδιαίτερα ΕΕ. Κάτι που επιχειρεί έμπρακτα η σημερινή κυβέρνηση.
ΣΤ) Προγράμματα Χρηματοδότησης – πόροι ανασυγκρότησης
Σχετικά με τους πόρους ανασυγκρότησης της βιομηχανίας, θα υλοποιήσουμε δράσεις ενίσχυσης και χρηματοδότησης της βιομηχανίας, στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ, από το πρόγραμμα ΕΠΝΑΝΕΚ, αλλά και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα, καθώς και εξειδικευμένες κλαδικές χρηματοδοτήσεις ΜΜΕ (από το ΕΤΕΑΝ) και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία (IfG, ΕΛΤΕΠ, πακέτο Γιούνγκερ). Με τον τρόπο αυτό, καθώς και άλλες μεθόδους, θα διερευνήσουμε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, συμβάλλοντας στη στήριξη πρωτοβουλιών παραγωγικής ανασυγκρότησης. Ασφαλώς οι τράπεζες έχουν να παίξουν σημαντικό ρόλο, με την εφαρμογή κατάλληλων μέτρων πολιτικής ιδιαίτερα με τη ρύθμιση των λεγόμενων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων.
Ζ) Νέος Αναπτυξιακός Νόμος
Ταυτόχρονα, εξετάζουμε εναλλακτικές λύσεις για ενεργοποίηση του αναπτυξιακού νόμου, ο οποίος θα πρέπει να λειτουργήσει στη βάση ενός καινούριου πλαισίου. Οι προηγούμενες εφαρμογές στο μεγαλύτερο βαθμό ήταν αποτυχημένες. Στο νέο σχεδιασμό θα επανεξεταστεί ολόκληρο το πλέγμα παροχής κινήτρων (ενισχύσεις, ειδικά φορολογικές ρυθμίσεις κά), με αναπτυξιακά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, κλαδικά και περιφερειακά κριτήρια, ώστε να λειτουργήσει ως πραγματικός μοχλός παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Η) Αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων
Σημαντική συζήτηση γίνεται τελευταία, για την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης επιχειρήσεων, ιδιαίτερα της βιομηχανίας. Πρόκειται για σύνθετο ζήτημα που χρίζει ιδιαίτερης προσοχής. Η διαφορά προσέγγισης συμπυκνώνεται κυρίως στον «εκ των προτέρων» (ex-ante) ή στον «εκ των υστέρων» (ex-post) έλεγχο της αδειοδότησης και ασφαλών όρων λειτουργίας της επιχείρησης. Μπορεί ο «ex-post» έλεγχος να φαίνεται ότι δημιουργεί «καλύτερο» επιχειρηματικό περιβάλλον κα ως ένα σημείο ότι παρακάμπτει τη διαφθορά, ωστόσο από την άλλη μπορεί να έχει μεγάλες περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες. Εκτός αυτού το κρίσιμο πρόβλημα της αδειοδότησης είναι η οριοθέτηση χρήσεων γης, η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων, παράλληλα με την κατάργηση γραφειοκρατικών διαδικασιών. Με ευθύνη της ΓΓΒ προωθείται η δημιουργία διυπουργικής επιτροπής επεξεργασίας των αναγκαίων αλλαγών και ουσιαστικής βελτίωσης του καθεστώτος αδειοδοτήσεων.
Θ) Σταθερό φορολογικό περιβάλλον
Στο πεδίο της φορολογικής πολιτικής, θεωρούμε αυτονόητη την εφαρμογή της Συνταγματικής επιταγής «φορολογικά επιβάρυνση ανάλογα με το εισόδημα». Πιθανές αποκλίσεις θα εξυπηρετούν κοινωνικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές προτεραιότητες, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα δίνονται ως «λευκή επιταγή».
Προτεραιότητά μας η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Ανοχή στη φοροδιαφυγή είναι σαν να επιβραβεύει τον επιχειρηματία που παρανομεί σε βάρος του κοινωνικού συνόλου. Την ίδια στιγμή, θα επιδιώξουμε τη δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος για τις βιομηχανικές και άλλες επιχειρήσεις.
Ι) Πως πρέπει να διανέμονται τα οφέλη της ανασυγκρότησης;
Κεφαλαιώδες ζήτημα οικονομικής ανάπτυξης είναι και ο τρόπος που θα διανέμονται τα οφέλη της βιομηχανικής ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης. Δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας χωρίς να διασφαλίσουμε τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζόμενων και καθορισμού αμοιβών που θα υπολογίζουν την αύξηση της παραγωγικότητας σε επίπεδο επιχείρησης και οικονομίας. Ούτε μπορούμε να αγνοούμε την αναγκαιότητα αποτελεσματικού ελέγχου και εποπτεία της αγοράς για την καταπολέμηση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού από καρτέλ και «συμφωνημένες πρακτικές», κυρίως ανάμεσα σε μεγάλες επιχειρήσεις. Η εποπτεία της αγοράς έχει και άλλες σοβαρές πτυχές (λαθρεμπόριο, φοροδιαφυγή, αθέμιτος ανταγωνισμός, κακή ποιότητα προϊόντων κά) που αφορούν τόσο την υγιή επιχειρηματικότητα, όσο τα δημόσια έσοδα, την προστασία των καταναλωτών και συνολικά την κοινωνία.

3. Περιφερειακή διάσταση της βιομηχανικής πολιτικής
Δυνατότητες και δυσκολίες ανάπτυξης της Βορείου Ελλάδας
Κυρίες και κύριοι,
Συναντιόμαστε σήμερα εδώ στη Βόρεια Ελλάδα, στην Θεσσαλονίκη, την πρωτεύουσα του Βορρά, που θα μπορούσε να είναι το κέντρο ολόκληρων των Βαλκανίων, μέσα σε ένα βιώσιμο και αποτελεσματικό μοντέλο ανάπτυξης, που θα φιλοξενούσε την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, υποστηρίζοντας την ευημερία και την προοπτική στους ανθρώπους και τις τοπικές κοινωνίες της.
Η παραγωγική ανασυγκρότηση θα πάψει να είναι «άχρωμη» τεχνοκρατική προσέγγιση αν συνυπολογίζει τα τομεακά, περιφερειακά και χωροταξικά δεδομένα που την καθορίζουν. Με πρωτοβουλία της ΓΓ Βιομηχανίας και την ενεργή συμμετοχή των περιφερειών, θα προχωρήσουμε στην εκπόνηση Σχεδίων Ανάπτυξης για βασικούς παραγωγικούς τομείς που διαθέτουν συγκριτικό πλεονέκτημα και λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην οικονομία. Θα προχωρήσουμε επίσης με στοχευμένες και επιλεκτικές πολιτικές οικοδόμησης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, καθώς και συγκροτημένα μέτρα εκσυγχρονισμού τομέων ή βιώσιμων επιχειρήσεων, που συνδέονται με σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας.
Αξιολογούμε ως κρίσιμο παράγοντα τη χωροθέτηση των βιομηχανιών εντός των υπαρχόντων βιομηχανικών περιοχών ή εντός των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων και σχεδιάζουμε την αναβάθμισή τους σε βιομηχανικές περιοχές, διαμορφώνοντας τις αναγκαίες υποδομές και παρέχοντας τις υπηρεσίες που θα διευκολύνουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος. Η «νέα» βιομηχανική πολιτική που σχεδιάζουμε θα έχει σε κάθε περίπτωση χωρική εξειδίκευση. Δηλαδή θα υπάρχει αλληλεπίδραση τομεακού, περιφερειακού και χωροταξικού σχεδιασμού.
Η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας κατέχει σημαντική θέση, έκταση και πληθυσμό που χαρακτηρίζεται από σημαντικά πλεονεκτήματα, συνύπαρξη διαφορετικών παραγωγικών δραστηριοτήτων, διαθέτει το σημαντικό αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς και το στοιχείο της συνοριακότητας.
Επίσης σημαντικός τομέας που έχει ήδη αναπτυχθεί και θα αναπτυχθεί περαιτέρω, είναι ο ενεργειακός. Στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται ήδη το μεγαλύτερο ενεργειακό κέντρο της χώρας (περιοχή της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας), με τα μεγάλα αποθέματα λιγνίτη. Στην Θάσο αντλείται το μοναδικό, μέχρι στιγμής, εγχώριο πετρέλαιο, ενώ υπάρχουν και άλλοι σημαντικοί ενεργειακοί πόροι που δεν έχουν ακόμα αξιοποιηθεί. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η ικανότητα της περιοχής στην ανάπτυξη ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, όπως αιολική, ηλιακή, γεωθερμία, κ.α. Η εξειδίκευση στον ενεργειακό τομέα φαίνεται και από την ανάπτυξη εξειδικευμένων σχετικών εφαρμογών, όπως για παράδειγμα της τηλεθέρμανσης.
Σε όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να προστεθεί και η ιδιαίτερα σημαντική προοπτική που διαγράφεται για την περιοχή σε σχέση με τον αγωγό φυσικού αερίου, που θα περάσει μέσα από αυτήν και αναμένεται να την αναβαθμίσει σε παγκόσμιας εμβέλειας ευρωπαϊκό ενεργειακό κέντρο. Η εξέλιξη αυτή, αναμένεται να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για ολόκληρη της οικονομία της Βόρειας Ελλάδα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τις αναγκαίες δυναμικές για την ιδιαίτερη ανάπτυξη της βιομηχανίας στην περιοχή. Εξέλιξη που αναμένεται να συμβεί με ταχύτατους ρυθμούς και δυναμικά, γεγονός που μας αναγκάζει σήμερα σε έναν συντονισμένο σχεδιασμό, ώστε να δημιουργηθούν οι αναγκαίες υποδομές και ρυθμίσεις που θα ενδυναμώσουν την προοπτική αυτή, ενώ συγχρόνως θα προστατέψουν τις κοινωνίες, τις άλλες δραστηριότητες και το περιβάλλον από πιθανές αρνητικές συνέπειες.
Θα αξιοποιήσουμε επίσης τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, αναπτύσσοντας τη μεταποίηση στον αγροτοδιατροφικό τομέα, προσφέροντας προστιθέμενη αξία στο αγροτικό προϊόν που παράγει η περιοχή. Θα υποστηριχθούν οι κλάδοι της κλωστοϋφαντουργίας, της ένδυσης, της γούνας, των δομικών υλικών, των τεχνολογιών της πληροφορικής, τις βιομηχανίες των τεχνολογιών περιβάλλοντος και των μεταφορών, τομείς στους οποίους η περιοχή παρουσιάζει συγκέντρωση επιχειρήσεων και έχει αναπτύξει σχετική παράδοση τα τελευταία χρόνια.
Θα αναβαθμιστεί επίσης ο ρόλος της Θεσσαλονίκης, ως αναπτυξιακός πόλος της περιοχής, αξιοποιώντας τις βιομηχανικές συγκεντρώσεις, τις υποδομές, το λιμάνι και τις υπηρεσίες της διοίκησης, αναδεικνύοντάς την σε πόλο διεθνούς εμβέλειας. Ταυτόχρονα, σε συνδυασμό με την Θεσσαλονίκη, θα αναδειχθούν και δευτερεύοντες σημαντικοί πόλοι ανάπτυξης, που θα εξειδικεύουν το σχεδιασμό για ευρύτερες χωρικές ενότητες και με διεθνή προσανατολισμό.
Από την ΓΓΒ, προσεγγίζουμε με ιδιαίτερη προσοχή τα χαρακτηριστικά της οικονομίας κάθε περιοχής, ώστε να διατυπώσουμε προτάσεις με χωρική και τομεακή εξειδίκευση. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκουμε την επίτευξη πολλαπλασιαστικών αποτελεσμάτων, δημιουργικής καινοτομίας και νέες μορφές οικονομίας: spin-off, παραγωγικά clusters, συνεταιριστικές-συνεργατικές δομές, ανάπτυξη οικοτεχνίας, κ.α.
Κυρίες και κύριοι
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω για μία ακόμα φορά τη βαθιά πίστη μου στις πραγματικές δυνατότητες της χώρας και του παραγωγικού της δυναμικού, καθώς και στην ιδιαίτερη δυναμική που μπορεί να λάβει η παραγωγική ανασυγκρότηση στην Βόρεια Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ και πάλι για τη δυνατότητα για να σας παρουσιάσω τους άξονες και προτεραιότητες της πολιτικής της κυβέρνησης για την επανεκκίνηση της βιομηχανίας και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Ο δρόμος θα είναι μακρύς και δύσκολος. Το γνωρίζουμε και το γνωρίζεται. Αλλά με την ειλικρινή και δημιουργική συνεργασία όλων των συντελεστών θα μπορέσουμε να πετύχουμε. Εύχομαι και πάλι καλή επιτυχία στην εκδήλωσή σας.

 

Advertisements
Κατηγορίες:Uncategorized
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: